Модата не е само синоним за трендовски парчиња и убаво облекување, туку е сплет на идеи, слобода во изразување и бришење на меѓите. Таа може да оди по линијата на границите, но и да создаде премин од една во друга состојба или начин на постоење. Лиминалните линии во модата се темата на која истражувал младиот македонски креативец Горан Сиџимовски за својата дипломска теза на насоката за моден дизајн при Универзитетот за применети науки во Берлин. Тој ја испитувал лиминалноста од аспект на род и квир. Ги согледал мажественоста и женственоста во модата, не како спротивности, туку како нешто што постои во исто време, на исто место, во иста личност, што резултирало со безродовата колекција плетива Liminal Lines. По дипломирањето тој заминал на шестмесечна пракса на Мадагаскар, каде што моментално работи во фабрика за плетење како асистент дизајнер.
*Твојата дипломска колекција Liminal Lines содржи плетива во кои покрај конецот и волницата вплетени се посебна идеја и концепт. На што се однесуваат лиминалните линии, каква порака носат моделите?
- Колекцијата го истражува концептот на лиминалност кој потекнува од антропологијата и првично е употребен за да се објасни транзитивниот период во различни животни фази, како на пример: раѓање, премин во полнолетство, брак или смрт. Концептот е понатаму развиен од други социолози и антрополози во однос на различни ритуали, ситуации и објекти, кај кои има некаков вид на премин од една во друга состојба или начин на постоење од аспект на идентитет или позиција во општеството. Она што е заедничко кај различните толкувања е дека сите случаи на лиминалност имаат одредени елементи кои ги опишуваат овие процеси на транзиција, како на пример: трансформација, in-betweenness, двозначност, несигурност, или пак недостаток на структура. Дефинирачка карактеристика кај овие процеси е тоа што најчесто се движат по одредена, однапред позната линија и имаат правец на движење со јасен резултат. Тоа што мене ме интересираше кај овие процеси на транзиција или трансформација е каков би бил резултатот кога правецот не е однапред одреден, кога нема јасни линии на движење и кога дезориентираноста или одбивањето на следење на норми се можност за откривање на нови правци, идеи или пак идентитети. Работејќи со овие идеи во рамки на колекцијата ја испитував лиминалноста од аспект на род и квир. Станува збор за колекција без одреден род и сезона, која зема и меша делови и елементи од парчиња и силуети кои се конвенционално опишани како машки и женски, притоа сфаќајќи ги мажественоста и женственоста, не како спротивности, туку како нешто што постои во исто време, на исто место, во иста личност.
* Како помина одбраната на дипломската во Берлин и со какво звање се стекна?
-Одбраната помина одлично и имаше само позитивни реакции од сите професори и колеги. Во октомври, еден месец по официјалната одбрана колекцијата беше прикажана на завршната ревија на факултетот, за која беше формирано интерно жири од професори и бивши студенти кои правеа селекција за ревијата од сите апсолвенти во изминатите две години. Студиите со насока моден дизајн ги завршив на Универзитетот за применети науки во Берлин, кој е еден од деветте школи во германската престолнина каде што може да се студира мода. Тоа што го издвојува мојот факултет е тоа што е повеќе технички ориентиран и го има најопременото студио за плетење. Иако не постои конкретна специјализација или отсек за плетење, јас го избрав тоа како мој фокус за дипломската колекција. Изработката на дипломската работа беше под менторство на мојата професорка Анке Шлодер, а стајлингот за ревијата и фотосесијата го направи Тоби Гримдич, кој работи како моден уредник и стилист за магазинот ДАНСК во Копенхаген. Веднаш по дипломирањето заминав за Антананариво на Мадагаскар, каде што моментално работам во голема фабрика за плетење како асистент дизајнер. Престојот е одреден на шест месеци, по чиј истек ќе се вратам за Берлин и најверојатно ќе продолжам да работам за германската филијала на компанијата, или пак можеби ќе се релоцирам во друг дел на светот трагајќи по следниот плетечки предизвик.
* Како се разви колекцијата од технички апсект, дали моделите се рачно изработени или машински?
-За време на моите студии направив пракса во Stoll, водечка компанија за производство на индустриски машини за плетење, чие седиште е во Ројтлинген, Германија. Праксата беше бесценето искуство за мене и ме поттикна да размислувам за плетење од друга перспектива и надвор од конвенционалните рамки. Таму посетив и едномесечен курс за програмирање и ракување со машините и после тоа ми беше јасно дека сакам да ги користам најнапредните технологии на плетење за изработка на дипломската колекција. Компанијата ме поддржа уште од самиот старт, ми овозможи техничка поддршка и работен простор, како и можност да ги користам машините од најновата генерација за изработка на колекцијата. Покрај тоа, добив спонзорство од нив за сите конци кои се употребени во моделите.
Една јакна од колекцијата е изработена во соработка со текстилниот музеј во Тилбург, Холандија, во чиј склоп постои работилница за текстили (Теџтиеллаб) и оддел за плетење. Секоја година музејот објавува отворен повик за апсолвенти и избира шест студенти од целиот свет да соработуваат со нивниот тим на развивање на текстили и модели. Имав среќа и чест да бидам избран како еден од тие студенти и со нивниот тим развивме платена верзија на монтка. Предизвикот беше како волуменот, внатрешното полнење и тридимензионалната структура на една монтка да се изведе со плетење. После развивање на различни видови на плетени структури дојдовме до потребниот резултат и употребивме текстуриран конец од полиестер кој се употребува за полнење на душеци за да го изработиме внатрешниот слој на јакната.
* Може ли да ни откриеш повеќе за процесот на нивно содавање, колку време траеше и колку и какви креации излегоа?
-Целиот процес на развивање на концептот, текстилите и изработката траеше седум месеци. Со оглед на тоа што сите плетенини во колекцијата ги дизајнирав и програмирав сам, најголем дел од времето го поминав на развивање на различни плетени структури и тестирање на конци. Предизвикот беше да се развие разнолика палета на текстили кои ќе се погодни за изработка на мантил, јакна, пантолони, џемпер, фустан итн. Тука пресуден беше правиот избор на конци и поради тоа во колекцијата се застапени многу видови на материјали: волна, памук, вискоза, ликра, полиестер, полиамид и полипропилен. Од аспект на бои сакав да си играм со стереотипна распределба на машки и женски бои и користев повеќе тонови на сина и црвена, кои се разбиени со екру (off-white) за да се додаде баланс и контраст на силната палета.
Во процесот на создавање користев доста референци од квир култура, но повеќе од теоретски отколку од визуелен аспект. Всушност, целиот концепт и идеи за колекцијата доаѓаат од интерпретација на концепти, зборови и теоретски анализи и сметам дека користењето на визуелни референци претставуваат само пречка на сопствениот визуелен јазик и креативност.
* За кого се наменети креациите, каков профил на луѓе имаше на ум додека ги создаваше?
-Никогаш не ми се допаѓала категоризацијата на облека или одредување на таргет група, а тоа и воопшто не одговара на карактерот и темата на колекцијата. Ако на некоја личност ѝ се допадне, тогаш е за неа.
* Креациите ги објави на својот нов сајт. Какви се плановите за истиот?
-Пред скоро време го лансирав и сајтот кој е осмислен да функционира како онлајн архива на мојата досегашна работа и место за презентација на идни проекти. Иако имам работено на многу различни проекти во областа на модата, сајтот е фокусиран само на плетење и ќе се развива во таа насока. Во иднина би сакал да го истражувам плетењето и надвор од модни рамки во насока на плетење како скулптура и апликација во внатрешен дизајн.
Фото: Карлитос Трухило
Модел: Фриц Алм (Viva Models Berlin)
Шминка и фризура: Џанлука Венердини
*Не е дозволено пренесување на содржината на www.stylist.mk без одобрение на уредништвото. При објавување на материјали од модниот сајт www.stylist.mk, во други медиуми задолжително наведете го изворот од кој е преземен текстот и поставете хиперлинк. Цитирањето и објавувањето на линкот е задолжително, во спротивност ќе подлежите на правни мерки.
Нема коментари